איך הדבורים מייצרות דבש

ביום אחד יכול דבורה עובדת לערוך 12 סיורים או יותר ברחבי הכוורת ולבקר בכמה אלפי פרחים. במהלך כל אחד מהנסיעות הללו, הדבורה העובדת ממוקמת במרחק של שניים וחמישה קילומטרים מהכוורת. דבורי דבש אוספות אבקה ממגוון פרחים, אך הדבורים מוגבלות למין צמחים בכל נסיעה ואוספות רק סוג אחד של אבקה.

גודלה של מושבת דבורי דבש יכולה לנוע בין 10,000 ל 100,000 דבורים בהתאם לעונה

מזג האוויר והזמינות של פריחת צוף, אבקה ודוב. מושבת דבורים טיפוסית מורכבת מכ -20,000 דבורים אשר אוספות מדי שנה כ 125 קילו אבקה 1. דבורים נושאות אבקה במבנה מיוחד, 1 על הרגליים האחוריות, המכונה סל אבקה (corbiculae, שפירושו "סל קטן" בלטינית). דבורת דבש מחזירה עומס אבקה שמשקלו כ -35 אחוז ממשקל גופו.

כוורת טיפוסית מאכלסת אורגניזם-על של כ- 60,000 דבורים ורובם עובדים שמייצרים דבש מחלות דבש. תהליך ייצור הדבש מתחיל באופן טבעי בדבורי הדבש העובדות "מחפשות פרחים".

דבורים זקוקות לצוף הפרחים

כדי לייצר דבש, שהוא המקור העיקרי למזון למושבה החורף. דבורי דבש אינן ניזונות בחורף מכיוון שצמחים אינם מייצרים צוף או אבקה. דבורי דבש אוספות צוף מהפרחים ברדיוס של ארבעה קילומטר מכוורתם במזג אוויר חם באביב ובקיץ.

דבורים עובדות עסוקות באיסוף צוף ואבקה לקציר חורף ואחסון לחורף באביב ובקיץ

מצקת אותנו בעקבות דבורי הדבש צעד אחר צעד כשהן מייצרות את המזון היקר הזה למושבה. דבורי דבש חדשות אוכלות את האבקה והצוף עד שהן חזקות ומוכנות לעבודה בבוא האביב.

דבורי דבורים אוספים צוף ומאחסנים אותו בכיסאות הדבש או בקינים שלהם לזמן קצר

כאשר הדבורים חוזרות לכוורת, הן מתעוררות מחדש ומפלות צוף לתאי הכוורת כדי לייצר דבש לייצור. ברגע שהצוף נמצא ב"פה "של הדבורים הוא מערבב עם אנזים בשם Invertase, המסייע בפירוק חלקי סוכר. מכיוון שדבש עבה בכ 75 אחוז מהצוף, יש להסיר הרבה מים.

דבורי דבש מכינות חלות דבש מדהימות משעוות דבורים ומאחסנות את הדבש שהן מכינות מפרחים כצוף

כאשר דבורה אוספת צוף, מערבבים אותה עם אנזימים בפה של הדבורה. ברגע שהדבורה חזרה לכוורת או לקן, דבש מועבר מאחד לשני ומעורבב עם האנזימים.

כאשר דבורת דבש מוצצת את צוף הפרח שלה

היא מאוחסנת בבטן הדבש שלה, שמוכנה לנשיאה לכוורת הדבורים. במילים פשוטות, דבורת דבש מרבה צוף עם תא המטען שלו, לשון דמוית קש החוצה את בטן הדבש שלה. כשהיא רעבה דבורת הדבש פותחת את שסתומי קיבה, וחלק ממטען הזרימה זורם דרך הקיבה ומומר לאנרגיה לשימוש עצמי.

הדבורה סופגת את הצוף ומעבירה אותה לדבורה אחרת, שמעבירה אותה הלאה. דבורת הדבש מחפשת אחר כך אבקה רכה שנאספת על הגוף ונארזת בסלים על רגלי הרף והוכה. לבסוף, הדבורה העובדת הנפלאה חוזרת עם הדבורים לכוורת לייצור דבש.

כשהדבורה העובדת מפסיקה את הטיול שלה

היא חוזרת למושבה ומעבירה צוף פשוט לדבורים הביתיות. דבורי הבית הופכות דבש מהצוף ומייבשות אותו על ידי כנפות כנפיים כדי ליצור משב רוח חם. לאחר שהדבש התייבש, הניחו מכסה עם דונג דבורים טרי על תא הדבש.

כשהדבש מתחיל לפרוח

הצוף שנאסף על ידי הדבורים מתפרק לסוכר פשוט שנאגר בחלת הדבש. כאשר הדבש מגיע לקיבת הדבש של הדבורים, הוא מפרק סוכרים מורכבים לצוף, יותר מסוכרים פשוטים הרגישים יותר להתגבשות והופכים למוצקים. בחלת דבש מעוצבת, מניפה מתמדת של כנפי הדבורה מובילה להתאדות, וכתוצאה מכך דבש נוזלי ומתוק.

דבורים מטפסות אל הפרחים, מוצצות את הצוף לפיותיהן דמויי קש ואוספות אותו בשקיות קטנות הנקראות גידולי שדה. בחורף, כשנגמרו הפרחים ולא נותר הרבה צוף, הדבורים פותחות את המכסים ומשתפות את הדבש שהצילו.
למידע נוסף אודות מכוורת משק אופיר ואיך הדבורים מייצרות דבש נא לגשת לאתר meshekofir.co.il

כאשר הדבורים עוברות מפרח לפרח, הן משאירות אחריהם אבקה קטנה מכל פרח חדש שהם מבקרים. לאחר מכן מחזירים הדבורים את האבקה והצוף לכוורתם ומניחים אותם בחלת דבש, תא בעל שישה צדדים שהם בונים בשעווה.

דבורי דבש מורכבות מצורת שפופרת בעלת שש צלעות

והן זקוקות לשעווה פחות לייצור דבש אופטימלי כדי להחזיק יותר דבש. ברגע שהדבורים עושות יותר ממה שהן צריכות, הדבוראי מוציא את הדבש מהכוורת ועוזב עד שהם שורדים את החורף. דבורי דבש עובדות בונות כוורות לאחסון דבש ולהאכיל את עצמן כאשר אינן יכולות לחפש מזון בחורף.

אחת הדרכים בהן משתפות פעולה דבורים היא להבטיח את הצלחת ייצור ואחסון הדבש בכוורות. דבורי דבש אוספות צוף ואבקה מהדבש כשהן מחפשות מזון על מנת לייצר דבש שניתן לאחסן בחודשי החורף הקרים.

דבורי דבש (Apis mellifera) אוספות צוף מתוק מפרחים ברדיוס של 4 קילומטר ומחזירות אותו לכוורת. דבורים עובדות קשה להכנת דבש עם טיולים אינסופיים לפרחים כדי לאסוף צוף. דבורים עובדות יכולות לייצר 1/12 כפית דבש בחייהן הקצרים.

לאחר שעזבה את כוורת הדבורים

דבורת המזון אוספת את צוף הפרחים עשיר בסוכר, שואבת אותו לגזעו ומניחה אותו בפרובנטריקול (בטן הדבש) שלה, הצמח שנמצא על גב בטן האוכל שלה. כאשר הדבורה חוזרת לכוורת, היא מתעוררת מחדש ומחזירה את הצוף לכוורת לדבורה אחרת. קיבה של דבש של Apis mellifera יכולה לקחת עד 40 מ"ג צוף (50% ממשקל ריק של דבורים) וזקוקה לאלפי פרחים ומתמלאת למעלה משעה למילוי.

פוסטים אחרונים

הירשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן